بسترها و راهبردهای موثر در بودجه‌ریزی مبتنی برعملکرد پیامدمحور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 1. دانشجوی دکتری حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

3 دانشیار گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

4 2. استادیار گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

10.22034/iaas.2023.381273.1417

چکیده

هدف: بودجه‌ریزی عملکرد پیامدمحور به‌عنوان یک سیستم مدیریت بودجه‌ای به تدوین و ادغام برنامه‌های راهبردی چندساله، ارزیابی ریسک مالی، برنامه‌ریزی سیاست‌ها، چرخه بودجه بخش عمومی، چرخه بودجه برنامه‌ای، توجه به مسئولیت‌های اجتماعی و مشارکت ذی‌نفعان کمک شایانی می‌نماید. پژوهش حاضر در تلاش است با اتکا بر ادبیات موجود و با روش زمینه بنیان چندوجهی، بسترها و راهبردهای مؤثر در بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد پیامد محور بخش عمومی اقلیم کردستان عراق را احصاء نماید.

روش‌شناسی: روش پژوهش حاضر از نوع زمینه بنیان چندوجهی است که جامعه آماری آن متشکل از خبرگان حوزه مالیه عمومی، اساتید خبره مدیریت دولتی و ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی در اقلیم کردستان عراق می‌باشند. همچنین از روش نمونه‌گیری ترکیبی هدفمند برای رسیدن به اشباع نظری و صحه‌گذاری یافته‌های پژوهش با ادبیات موجود استفاده‌شده است که در همین راستا 16 مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت پذیرفته است.

نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد، بسترها و راهبردهای مؤثر بر بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد پیامد محور شامل: راهبردهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی (24 شاخص)، اصلاحات فنی و ساختاری (22 شاخص)، اصلاحات اقتصادی (18 شاخص)، تقویت دانش و مهارت نیروی انسانی در سطوح مختلف (11 شاخص)، فراهم نمودن بستر قانونی و نظارتی (11 شاخص) تبیین گردید. همچنین رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها و همچنین جلب اعتماد عموم و برقراری عدالت اجتماعی از پیامدهای فرهنگی و اقتصادی بودجه‌ریزی مبتنی برعملکردپیامدمحور در اقلیم کردستان عراق می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات